Σελίδες

Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΦΛΟΓΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΑΠΌ ΤΟ ΙΔΑΙΟ ΑΝΤΡΟ

                         Η ολυμπιακή φλόγα πρέπει
                   να περάσει από το Ιδαίο Άντρο.

                                     Του Δακανάλη Μανόλη πρώην
                                                   αγρονόμου

       «Ο Ηρακλής, ο Παιωναίος, ο Επιμήδης, ο Ιάσιος και ο Ίδας δεν έχουν πεθάνει, ζουν στις κορφές του Ψηλορείτη, περιμένοντας το ιερό φως της Ολυμπίας».

Η καταγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων χάνεται μέσα στα βάθη των αιώνων και ξεκίνησαν από τους αρχαίους Έλληνες, οι οποίοι ήθελαν να διοργανώσουν γιορταστική εκδήλωση Πανελληνίου χαρακτήρα. Στην ιστορική εποχή οι Ολυμπιακοί αγώνες διεξάγονταν κάθε τέσσερα χρόνια μετά το θερινό ηλιοστάσιο. Η τετραετία αυτή ονομάζονταν «Πενθετηρίς».
      Υπάρχει βέβαια και η εκδοχή της προέλευσης των αγώνων από το απλό παιχνίδι. Οι νέοι για να διασκεδάσουν, πετούσαν πέτρες ή έριχναν το ακόντιο στο στόχο.
      Ο Όμηρος πίστευε, ότι δεν υπάρχει για τον άνδρα, μεγαλύτερη δόξα, από τα κατορθώματα του με τα πόδια ή με τα χέρια.
      Πολλοί είναι oι μυθολογούμενοι ιδρυτές των αγώνων. Ο Απόλλων νίκησε τον Ερμή στο δρόμο και τον Άρη στην πυγμαχία.
     Είναι γνωστή η ιστορία της Πηνελόπης, που όταν είχε χάσει κάθε ελπίδα επιστροφής του Οδυσσέα. Πρότεινε στους μνηστήρες να διαγωνισθούν στο σημάδι με το τόξο και όποιος νικούσε, θα την παντρεύονταν. Ο Οδυσσέας μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο, νίκησε όλους τους μνηστήρες και στη συνέχεια τους σκότωσε.
     Ως γνωστό οι Αργοναύτες σταμάτησαν στη Λήμνο για ολιγοήμερη ξεκούραση με αρχηγό τον Ιάσωνα. Εκεί η βασίλισσα Υψηπίλη διοργάνωσε αγώνες στη μνήμη του πατέρα της Θόαντα και έτσι έχουμε τους πρώτους αγώνες με πλήρες πρόγραμμα και έπαθλα για τους νικητές.
    Οι μύθοι που πλάστηκαν για την ίδρυση των Ολυμπιακών  Αγώνων είναι πολλοί.  Άλλοι μεν για να δικαιολογήσουν το μεγαλείο και το κύρος των αγώνων, φέρουν ως ιδρυτές και προστάτες τους θεούς και άλλοι για να δικαιολογήσουν την  κατάκτηση εδαφών που γίνονταν οι αγώνες.
       Ένας μύθος που σχετίζεται με την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων είναι του Ιδαίου Ηρακλή και των Ιδαίων Δακτύλων. Οι Ιδαίοι Δάκτυλοι που λέγονταν και Κουρήτες, γεννήθηκαν στο ιερό βουνό της Κρήτης την Ίδη, το σημερινό Ψηλορείτη και ήσαν σπουδαίοι μεταλλουργοί. Η ιδιότητα αυτή δεν είναι άσχετη με τοπωνύμιο μιας κορφής, που βρίσκεται βορειοδυτικά της Νίδας και ονομάζεται κορφή του «Χαρκιά» (χαρκιάς = σιδηρουργός). Οι Κουρήτες χτυπούσαν τις ασπίδες των στο οροπέδιο της Νίδας, για να μην ακούσει ο Κρόνος από τον ΄Ολυμπο το κλάμα  του Δία και τον φάει.
      Ο Παυσανίας που έζησε το 110 μ.χ μέχρι το 180 μ.χ και ήταν περιηγητής στη συγγραφή του «Ελλάδος Περιήγησης», αναφέρει σχετικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες: «Όταν γεννήθηκε ο Δίας, η Ρέα ανέθεσε τη φύλαξη του παιδιού στους Δακτύλους της Ίδης, οι οποίοι λεγόταν και Κουρήτες και είχαν έρθει από την Ίδη της Κρήτης. Αυτοί ήταν ο Ηρακλής, ο Παιωναίος, ο Επιμήδης, ο Ιάσιος και ο Ίδας.
       Ο Ηρακλής που ήταν ο μεγαλύτερος έβαλε τους αδελφούς του κάνοντας ένα αστείο να τρέξουν σε αγώνα και στεφάνωσε το νικητή με κλαδί αγριελιάς. Ο Ιδαίος Ηρακλής έχει τη δόξα, γιατί πρώτος διοργάνωσε τους αγώνες και τους ονόμασε Ολυμπία. Επειδή ήταν πέντε αδέλφια, όρισε να γίνονται κάθε πέντε χρόνια».
        Η παράδοση των Ιδαίων Δακτύλων στην Ολυμπία ήταν χαρακτηριστική και έχει αποτυπωθεί στα μνημεία και τις λατρευτικές εκδηλώσεις,. Ο Πίνος στον αριθ. 5 Ολυμπιονίκη, αναφέρει πως στο Κρόνιο το λόφο του Κρόνου στην Ολυμπία βρισκόταν το «Ιδαίο τ’ αγιοσπήλαιο» γεγονός που ενδυναμώνει τη γνησιότητα του παραπάνω μύθου.
       Άλλος μύθος αναφέρει ως ιδρυτή των αγώνων όχι τον Ιδαίο Ηρακλή, αλλά τον ήρωα  Ηρακλή με τους δώδεκα άθλους.
       Φυσικά υπάρχουν πάρα πολλοί μύθοι για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που δεν μπορούμε να τους καταγράψουμε εδώ.
       Η ιστορική πραγματικότητα των Ολυμπιακών Αγώνων τοποθετείτε το 776 π.χ από το σοφιστή Ιππία του Ηλείου. Στα χρόνια αυτά μαστιζόταν η Ηλεία από λοιμούς και εμφύλιες έριδες και το Μαντείο των Δελφών που κατέφυγε ο Ίφιτος, έδωσε χρησμό, ότι οι συμφορές θα παύσουν, μόνο αν οι Ηλείοι ανανεώσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Έγινε εκεχειρία μεταξύ του Ιφίτου, του Λυκούργου νομοθέτη της Σπάρτης και του Κλεισθένη της Πίσας. ‘Εκαναν ειρήνη διαρκείας και η περιοχή της Ολυμπίας κηρύχθηκε ιερή. Απαγορεύτηκε σε αυτή η είσοδος στρατού και ενόπλων και για την καλύτερη οργάνωση των αγώνων καθιερώθηκε η παύση των πολέμων κατά τον ιερό μήνα που τελούνταν οι αγώνες.
     Οι Ολυμπιακοί Αγώνες το μέγιστο τούτο γεγονός αναβίωσαν το 1896 στην κοιτίδα τους την Ελλάδα ύστερα από την απαγόρευση τους το 393 μ.χ από το Θεοδόσιο τον Α΄ . Το 2004 γίνονται ξανά στην Αθήνα.
      Η αφή της Ολυμπιακής Φλόγας πραγματοποιήθηκε στις 25 Μαρτίου 2004 στην Αρχαία Ολυμπία, ταξίδεψε στην Πελοπόννησο και στη συνέχεια σε όλες τις ηπείρους του κόσμου. Στις 9-7-2004 η φλόγα θα επιστρέψει στην Ελλάδα για να ολοκληρώσει το ταξίδι στους υπόλοιπους νομούς της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας και θα καταλήξει στις 13 Αυγούστου στο Ολυμπιακό Στάδιο για να σημάνει την Έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων  ΑΘΗΝΑ 2004.
       Στην Κρήτη η φλόγα θα περάσει από το Ηράκλειο, τον Άγιο Νικόλαο, Σητεία, Ιεράπετρα, Μοίρες, Αγία Γαλήνη, Ρέθυμνο και θα καταλήξει στα Χανιά. Από την προγραμματισμένη διαδρομή απουσιάζει το Ιδαίο Άντρο, ο τόπος που γεννήθηκαν και από τον οποίο ξεκίνησαν ο Ιδαίος Ηρακλής και οι Ιδαίοι Δάκτυλοι, οι ιδρυτές των Ολυμπιακών Αγώνων κατά το μύθο που προαναφέραμε.
      Η «ασέβεια» που έγινε στον ιερό χώρο της Ίδης- Ψηλορείτη πρέπει να καθαρθεί. Η κάθαρση και ο εξαγνισμός θα επέλθει μόνο αν οι διοργανωτές του «ΑΘΗΝΑ 2004» κατά τη διέλευση της φλόγας από την Κρήτη, αποφασίσουν η φλόγα να περάσει από το Ιδαίο Άντρο, το πανάρχαιο λατρευτικό σπήλαιο του Ψηλορείτη.
      Ο Ηρακλής, ο Παιωναίος, ο Επιμήδης, ο Ιάσιος και ο Ίδας δεν έχουν πεθάνει, ζουν στις κορφές του Ψηλορείτη, περιμένοντας το Ιερό Φως της Ολυμπίας.-

Βιβλιογραφία: Παπαρηγόπουλος Κ. Ιστορία Ελληνικού Έθνους 1924 τόμος 1ος σελίδες 188-194.
Περιοδικό  τεύχος 1  «η εκκίνηση»  Τριμηνιαία  ειδική έκδοση της HEINEKEN  μέγας χορηγός της «ΑΘΗΝΑ 2004»

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΠΟΨΗ του νότου φύλλο 226
της 18—5—2004.

     Κατά την επίσκεψη που έκανε ο γράφων με ορειβάτες στην αρχαία Ολυμπία στις 26-7-2007,  είδε γραμμένο  σε μια μεγάλη μαρμάρινη πλάκα δεξιά πριν από την είσοδο του αρχαιολογικού Μουσείου, το μύθο των Ιδαίων Δακτύλων ή Κουρητών. Αυτό σημαίνει, ότι όλοι οι ειδικοί  αρχαιολόγοι κ.λ.π. υιοθετούν τον παραπάνω μύθο, ως τον πιο επικρατέστερο για την επικράτηση των Ολυμπιακών Αγώνων.

      Οι φωτογραφίες που παραθέτω είναι προσωπικές, γιατί ήμουν  λαμπαδηδρόμος και εθελοντής στους Ολυμπιακούς Αγώνες « ΑΘΗΝΑ 2004»στην ασφάλεια των εγκαταστάσεων. Για το λόγο αυτό είχα γράψει και το παραπάνω δημοσίευμα.-
Καπαριανά Μοιρών

Δάδα

Μεταλαμπάδευση της φλόγας

Μοίρες

Προς τις Μοίρες

Με τη συνάδελφο Νατάσα

Με την οικογένεια

Με την σύζυγο και κόρη

Στις Μοίρες

Και τα μικρά στο πόδι

Με το Γιώργο Σπυριδάκη

Με το δήμαρχο Παν.Σφακιανάκη

Με τους Σαμαρείτες

Με τους κρητικούς

Στις Μοίρες

Μαζί με το Γιάν. Κλημαθιανάκη

Στην Αγία Γαλήνη

Εθελοντές στο Στάδιο Ηρακλείου

Εθελοντές

Με την εγγονούλα μου Στέλλα

Στο στάδιο

Το γκόλ μπήκε

Οικογένεια

Με τις ανηψιές

Με τη σύζυγο

Σε αγώνα

Καφές


3 σχόλια:

  1. Αδελφε κάνεις μεγάλο λάθος.

    Οι αρχαίοι συγγραφείς: Παυσανίας («Ηλιακά» Α, 5 – 8), Διόδωρος Σικελιώτης (βίβλος 3.74, 4.18, 5.64), Στράβων (Γεωγραφικά Ι, C 473, ΙΙΙ, 22) κ.α. αναφέρουν ότι οι Ιδαίοι Δάκτυλοι της Κρήτης ή άλλως Ετεόκρητες ήσαν οι πρώτοι κάτοικοι της Κρήτης, ένας των οποίων, ο Ιδαίος Ηρακλής, ήρθε στην Ολυμπία και διοργάνωσε τους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες. Οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ήταν γιοι του Κρηταγενή Δία και της νύμφης Αγχιάλης (Απολλώνιος Αργοναυτικά Α 1125 – 1135), τους οποίους γέννησε στο Δικταίο άντρο, δηλαδή στο σπήλαιο της Δίκτης όπου γεννήθηκε και ο Δίας. Ακολούθως εκείνος που τους καθιέρωσε ήταν ο Κλύμενος, ο γιος του Κάρδη, που ήρθε στην Ολυμπία από την Κρήτη πενήντα χρόνια μετά τον κατακλυσμό που έγινε στην Ελλάδα την εποχή του Δευκαλίωνα. Απλώς μετά ο Πέλοπας τους αφιέρωσε στο Δία, πρβ:
    «Οι μούνοι πλεόνων μοιρηγέται ηδέ πάρεδροι Μητέρος Ιδαίης κεκληαται, όσσοι έασιν Δάκτυλοι Ιδαίοι Κρηταιέες, ους ποτέ νύμφη Αγχιάλη Δικταίο ανά σπέος, αμφοτέρησιν δραξάμενη γαίης Οιαξιλίδος, εβλάστησε.(τους ιδαίους Δακτύλους της Κρήτης, που κάποπτε η νύμφη Αγχιάλη γεννησε στο σπήλαιο της Δίκτης)» (Απολλώνιος Αργοναυτικά Α 1125 – 1135)
    «.Ιδαίοι Δάκτυλοι Κρηταιέες ους ποτέ νύμφη Αγχιάλη Δικταίον ανά σπέος, αμφοτέρησιν δραξάμενη γαίης Οιαξιλίδος, εβλάστησε…… Ιδαίοι δε, επειδή εν Ίδει όρει της Κρήτης εγενήθηκαν (Ετυμολογικόν το Μέγα ήγουν η Μεγάλη Γραμματική, 11ος αι. μ.Χ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι αρχαίοι συγγραφείς: Παυσανίας («Ηλιακά» Α, 5 – 8), Διόδωρος Σικελιώτης (βίβλος 3.74, 4.18, 5.64), Στράβων (Γεωγραφικά Ι, C 473, ΙΙΙ, 22) κ.α. αναφέρουν ότι οι Ιδαίοι Δάκτυλοι της Κρήτης ή άλλως Ετεόκρητες ήσαν οι πρώτοι κάτοικοι της Κρήτης, ένας των οποίων, ο Ιδαίος Ηρακλής, ήρθε στην Ολυμπία και διοργάνωσε τους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες. Οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ήταν γιοι του Κρηταγενή Δία και της νύμφης Αγχιάλης (Απολλώνιος Αργοναυτικά Α 1125 – 1135), τους οποίους γέννησε στο Δικταίο άντρο, δηλαδή στο σπήλαιο της Δίκτης όπου γεννήθηκε και ο Δίας. Ακολούθως εκείνος που τους καθιέρωσε ήταν ο Κλύμενος, ο γιος του Κάρδη, που ήρθε στην Ολυμπία από την Κρήτη πενήντα χρόνια μετά τον κατακλυσμό που έγινε στην Ελλάδα την εποχή του Δευκαλίωνα. Απλώς μετά ο Πέλοπας τους αφιέρωσε στο Δία, πρβ:
    «Οι μούνοι πλεόνων μοιρηγέται ηδέ πάρεδροι Μητέρος Ιδαίης κεκληαται, όσσοι έασιν Δάκτυλοι Ιδαίοι Κρηταιέες, ους ποτέ νύμφη Αγχιάλη Δικταίο ανά σπέος, αμφοτέρησιν δραξάμενη γαίης Οιαξιλίδος, εβλάστησε.(τους ιδαίους Δακτύλους της Κρήτης, που κάποπτε η νύμφη Αγχιάλη γεννησε στο σπήλαιο της Δίκτης)» (Απολλώνιος Αργοναυτικά Α 1125 – 1135)
    «.Ιδαίοι Δάκτυλοι Κρηταιέες ους ποτέ νύμφη Αγχιάλη Δικταίον ανά σπέος, αμφοτέρησιν δραξάμενη γαίης Οιαξιλίδος, εβλάστησε…… Ιδαίοι δε, επειδή εν Ίδει όρει της Κρήτης εγενήθηκαν (Ετυμολογικόν το Μέγα ήγουν η Μεγάλη Γραμματική, 11ος αι. μ.Χ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή